Monday, August 24, 2009

Minta Dihormati - Zulkifli Nordin

Menjawab Komen Zulkifli Nordin Isu ADUN Lunas Keluar Parti.
Sila rujuk : - http://zul4kulim.blogspot.com/

Mana ada organisasi yang tak punya mesalah dalaman? Dimana? sebut sahaja, syarikat,persatuan2 termasuklah pasukan bola ke apeke hatta dalam rumah tangga sekalipun? Tambahan pulak dalam satu organisasi pertubuhan politik macam PKR,UMNO,DAP baikpun PAS.

PAS sendiri yang sama naik dengan tempoh kemerdekaan negara apa kurangnya dengan masalah dalaman sejak zaman Datuk Asri lagi. Begitu jugak dengan UMNO. Sebabtu P.Ramle kata dalam lagunya"sedangkan lidah lagi tergigit".

YB Zul mengajak kita menghormati ADUN Lunas dengan keputusannya maka YB Zul juga kena mengambil kira pulak dengan menghormati keputusan PKR dan kerajaan Negeri Kedah dengan tindakan yang bakal mereka buat susulan tindakan Adun Lunas.

Kalau ADUN Lunas sekadar meninggalkan PKR atas dasar parti tetapi masih bersama dengan Kerajaan Kedah maka aku sendiri setuju kalau MB Kedah tidak memecat beliau sebagai Exco Kedah. Akan tetapi apabila beliau secara terbuka menyatakan sokongan kepada Najib mana mungkin kita boleh menjamin Kesetiaan ADUN Lunas dalam mempertahankan dasar kerajaan negeri apalagi untuk melaksanakan dasar-dasar negeri selepas ini. Itu macam membela biawak dalam reban ayam. Itu kerja gila namanya.

Najib sendiri tak akan buat kerja gila macamtu membenarkan orang yang berlainan Fahaman dengannya bekerja dalam organisasinya, hatta sekalipun orang itu bergelar UMNO. Contohnya Khairy Jamaludin.Apatah lagi kalau orang itu bertentangan dengan dasar idealogi parti seperti Anuar Ibrahim. Ini biasa dan tak ada apa yang pelik!

Lainlah kalau ADUN UMNO yang lompat kepada PKR atau PAS kemudian duduk dalam pentadbiran negeri kita tak lah bimbang sangat tak timbullah isu lepas jawatan.Tapi Ezam pun tak dapat jawatan penting bila lompat kat UMNO takat nak bagi benda UMNO tak hairan duit rakyat kat tangan diorang.Zaid Ibrahim pun keluar UMNO lepaskan jawatan dia takkan Najib nak biar dia duduk dalam pertadbiran pusat lagi. Seteruk-teruk Najibpun tak buat macamtu.


Kalau segi moral sekalipun ADUN Lunas kalau beliau ada maruah memang sebaik-baiknya beliau melepaskan jawatan Exco Kedah bagi digantikan dengan orang lain yang boleh bekerja dengan kerajaan negeri bagi memudahkan negeri menyelaraskan tanggungjawab mereka kepada rakyat. Lepastu terpulang kepadanya nak masuk UMNO atau menyokong UMNO.Apa kita boleh buat?
Soal tanggapan dan pandangan orang lain kepada ADUN Lunas sudah semestinya akan berlaku dan itu beliau sendiri dah terlebih maklum. Kalau apa yang disaran oleh YB Zul, YB Lunas pulak mesti menghormati tanggapan dan pendapat orang lain kepada beliau dan jangan pulak terasa hati kerana berapa ramai pulak yang terguris dan kecewa dengan tindakan beliau adakah beliau ambil kira. Kena adillah!!

Perkara yang orang lain boleh pertikai susulan tindakan beliau antaranya ialah:

- Mengapa beliau mengistiharkan keluar PKR sekarang yakni di saat PR berdepan dengan kempen PRK Permatang Pasir sedangkan masalah yang konon dihadapi telah lama. Apasalahnya beliau menunggu suatu masa yang sesuai yang tidak akan memberi impak kepada mana2 pihak dalam situasi yang tertentu begini melainkan beliau ada agenda negatif pada pihak tertentu terutama Pakatan Rakyat dan agenda positif untuk kepentingan diri beliau sendiri. Jangan marah orang menilai.


- Mengapa perlu beliau menyatakan sokongan kepada Najib? kalau dah sampai itu tahapnya tak salah kalau orang lain menanggap negatif kepada beliau kerana itu sekali gus menunjukkan beliau menolak same sekali ketaatan dan kesetian kepada kerajaan Negeri Kedah yang memang ada usaha Najib nak merampasnya secara tak bermaruah. Jadi memang teramat patut MB Kedah keluarkan dia dari exco Kedah.

- Kemudian pulak suatu yang ramai sedar selalu pengumuman keluar parti sebegini kerap dibuat di Kuala Lumpur dalam situasi yang tertentu, nampak sangat ada tangan2 tertentu yang menjadi 'puppet master' dibelakang mangsa-mangsani.Mereka2 yang memang ternyata mampu memberikan apa jua jumlah kebendaan yang diminta sebab harta rakyat ditangan mereka.

Malas nak aku kaitkan tindakan beliau ini dengan soal prinsip,dasar dan pegangan perjuangan. Penat je!! Tapi kalau beliau (ADUN Lunas)masih ada prinsip dan pegangan yang kuat kepada perjuangan Amal Maaruf Nahi Mungkar beliau seharus terus memberi sokongan kepada PAS bukan kepada UMNO sebagai mana yang disaran oleh YB Zulkifli Nordin kepadanya.

Itupun kalau beliau masih boleh menerima bahawa ngan PAS beliau tak akan boleh buat lombong mas dan istana mewah yang tersergam indah kerana dalam PAS nanti cabarannya, perjuangannya adalah lebih besar,sakit, menderita, namun PAS menjamin kekayaan ketenangan Hati jika beliau meletakkan niat yang betul hanya kerana Islam dan Allah. Kerana PAS ditegakkan oleh dasar IMAN yang kukuh.

No comments: